De ijzersterke basis voor een stalen frame

Wij werken met drie staalfabrikanten, drie gespecialiseerde bedrijven met een lange historie en elk hun eigen brede assortiment stalen buizen voor de framebouw. Wij hebben voor deze twee fabrikanten gekozen vanwege hun kennis, de samenwerking en luisterend oor naar speciale oplossingen, ook voor de kleinere framebouwer.

ColumbusColumbus logo

Columbus, Opgericht in 1919, is verantwoordelijk voor vele ontwikkelingen in stalen framebuizen. Materialen als Cyclex, Nivacrom en Thermacrom zijn ontwikkelingen van Columbus die het gevolg zijn van de toepassing van eindige elementen analyse op hun buisvormen en wanddiktes. Dit jaar hebben wij de Life buizenset toegevoegd aan het assortiment. Een strakke set met forse gevormde buizen dat een heel modern frame geeft.

 

DedacciaiDedacciai logo

Het in 1993 opgerichte Dedacciai is de jongste leverancier van buizen die wij gebruiken. Dit is ook goed te zien aan de vorm en maten van de buizen die Dedacciai trekt. De DR-Zero XL set heeft een dubbel geovaliseerde vorm, die aan de voorkant uitloopt in een druppelvorm met een hoogte van 49 mm en aan de bracketpot-zijde een breedte van 49 mm heeft. Een echt modern forse jongen dus. Wij hebben dit merk voor 2013 aan ons assortiment toegevoegd om te voldoen aan de vraag naar superstrakke weg- en baanframes voor de extreem krachtige en wat forsere rijder.

ReynoldsReynolds logo

Opgericht in 1898 en al meer dan 110 jaar actief in het ontwikkelen en maken van high performance buizensets. En nog steeds komt Reynolds met nieuwe ontwikkelingen in buisvormen en toepassingen. Dit jaar heeft Reynolds het assortiment 853 buizen nog verder uitgebreid. Met onder andere de 853 DZB buis met een buiging om meer ruimte te maken voor de voorvork. Ook zijn er extra opties bijgekomen in diameters en wanddiktes.

 

Hieronder volgt een opsomming van de verschillende buistypes die wij gebruiken. Verschillende modellen kunnen met verschillende buistypes gemaakt worden. Mocht je hier specifieke ideeën over hebben dan kunnen wij dit altijd in het ontwerp van het frame meenemen.

Roestvast staal (RVS)

Reynolds 953Reynolds 953

Treksterkte: 1750-2050 MPa
De absolute top, een roestvast stalen buizenset met martensiet structuur, waarvan de treksterkte tot boven de 2000 MPa kan oplopen. Deze buizenset heeft een bijna onnavolgbare stijfheid tot gewicht verhouding. Combineer dat met het rustige rijgevoel van een stalen frame, de hoge impact sterkte (vergelijkbaar met bewapeningsplaat) en grote vermoeiingsweerstand, dan is het moeilijk een beter materiaal voor te stellen.

 

Reynolds 931Reynolds 931

Treksterkte: 1200-1350 MPa
Door de 17% Chroom en 4% Nikkel legering koelt deze roestvast stalen buis na lassen af tot een martensiet structuur die een hoge sterkte en buigweerstand heeft. De fijnkorrelige structuur zorgt voor een hoge treksterkte. Doordat deze buis tot 0,4 mm dun getrokken kan worden ontstaat een licht RVS frame dat comfortabel en duurzaam is, een hoge sterkte heeft en goed bestand is tegen impact van buitenaf met een laag framegewicht. Bijkomend voordeel is de vriendelijke prijs van deze buizenset.

 

 

Hoogwaardig staal

Reynolds 853 logoReynolds 853

Treksterkte: 1250-1400 MPa
Naadloos getrokken, luchthardend en thermisch behandeld staal. Luchtharding zorgt voor een toename van de sterkte in de laszone. Hierdoor en door de warmtebehandeling die deze buis heeft gehad, kunnen lichte frames gebouwd worden met een hoge vermoeiingssterkte. Wanddiktes kunnen tot 0,4 mm dun zijn en deze set kent een speciale Double Zone But (DZB) waardoor de gebruikelijke verstevigende gussets voor MTB en 29-er frames niet meer nodig zijn.
Als toevoegingen zit er onder andere koolstof, mangaan, chroom, molybdeen, silicium en koper in deze buis. De interactie tussen deze toevoegingen resulteren in een fijne korrel-structuur die gevormd wordt door aan de lucht te koelen in plaats van het meer traditionele koelen in water of olie. Hoge sterkte ontstaat door een serie koud-bewerkingen in de bainiet structuur. Warmtebehandeling volgens de 853 specificatie verhoogt de sterkte van de buis en verhoogt ook de buig en impact weerstand.
Voor racefietsen gebruiken wij vaak de 853 set in a ProTeam uitvoering. Deze buizen hebben een iets dunnere wanddikte en zijn vaak iets meer oversized. De zitbuis is zelfs tapered waarbij hij van 31,7 mm bij de bracketpot uitloopt naar 28,6 mm bij de zadelpen, hierdoor ontstaat net iets meer bracketstijfheid bij een lager gewicht. Voor onze mountainbikes gebruiken wij de DZB (double zone butted) uitvoering. Deze heeft interne versterkingen die het gebruik van een gusset overbodig maken. De 853 set resulteert in een modern high-tech frame met een vaak meer klassiek, tijdloos uiterlijk. Naar onze mening de absolute top.

 

Reynolds 631Reynolds 631

UTS: 800-900 MPa
Treksterkte: 800-900 MPa
Deze buizenset maakt gebruik van dezelfde chemische samenstelling als de 853 set. Door de mechanische behandeling tijdens de productie is de treksterkte iets lager. Deze set is een doorontwikkeling van de bekende 531 set met een 10% hogere sterkte. Tijdens TIG-lassen ontstaat een versterking van de laszone, hierdoor heeft deze buizenset een zeer sterke, fijnkorrelige structuur na het lassen. Dit resulteert in een erg duurzaam en goed belastbaar frame, uitermate geschikt voor MTB, 29-er en toerframes.

 

Columbus LifeColumbus Life

Treksterkte: 1050 - 1150 MPa
De Life set wordt in vele vormen en maten geleverd. Wij hebben voor deze set gekozen voor een geprofileerde buis, uitgaande van een 38 mm onderbuis en een 31,7 mm bovenbuis. Hierdoor ontstaat een modern ogend frame met een heel strak rijkarakter. Voor de zitbuis gebruiken we een oversized 31,7 mm diameter. Door de hoge treksterkte van deze buis kan toch gewerkt worden met wanddiktes tot 0,4 mm dun. Het resultaat is een modern, strak frame met een mooi gewicht.

 

 

Columbus MaxColumbus Max

Treksterkte: 950 - 1050 MPa
De Max is een buizenset met sterk geovaliseerde buizen. De vormen van elke specifieke buis zijn zo gelegd dat het maximale uit het frame wordt gehaald in stijfheid en sterkte. De onderbuis en zitbuis zijn bijvoorbeeld zo gevormd dat de bracketstijfheid perfect ondersteund wordt en ook de torsiestijfheid zo hoog mogelijk blijft. Door het plat leggen van de bovenbuis ter hoogte van de zitbuis wordt juist weer veel comfort uit het frame gehaald. Door de vormen in het frame, kan met een wanddikte tot 0,4 mm gewerkt worden waardoor het frame toch licht blijft. Het Nivacrom staal, waar deze buis van gemaakt is, ondergaat na productie een warmtebehandeling om het materiaal optimaal te maken voor de grootste sterkte na het lassen van het frame.

 

 

Columbus 29'rColumbus 29’r

Treksterkte: 950 - 1050 MPa
Een specifiek voor 29-er ontworpen buizenset. Door de grotere diameter, specifieke verdikkingen aan het einde van de buizen maar wel tot 0,5 mm dunne wanddiktes in het midden van de buis, heeft Columbus een lichte buizenset ontwikkeld die sterk en stijf genoeg is voor het off-road gebruik van de 29-er. Verder zijn de curves van de staande en liggende achtervork dusdanig gelegd dat ook met brede 2.2 inch banden gereden kan worden.

 

 

Deda ZeroDedacciai DR-Zero

UTS: 1250 - 1350 MPa
Een heel moderne buizenset van naadloos getrokken 25CrMo4 warmtebehandeld staal. Dedacciai levert deze set met een geprofileerde onderbuis, die dubbel geovaliseerd is. De DR-Zero is aan de voorzijde van de onderbuis druppelvormig en 43,5 mm hoog. Aan de bracketzijde is de buis trapeziumvormig, met een breedte van 43,5 mm. De zitbuis is met 31,7 mm ook oversized. Voor wie echt het summum in stijfheid zoekt, is er de DR-Zero XL. Deze set heeft een onderbuis met dezelfde vorm als de DR-Zero alleen is de hoogte aan de voorzijde 49 mm en de breedte aan de bracketzijde 49 mm. Met de 35 mm zitbuis voor een 31,6 mm zadelpen is dit echt een set voor de krachtpatsers onder ons.

 

 

Deda Zero Uno 29Dedacciai DR-Zero Uno 29

UTS: 1000 - 1100 MPa
Een 29-er specifieke set met mooie gecurvde achtervorken om de banden dat beetje extra ruimte te geven. De zitbuis van deze set is met 31,7 mm mooi oversized. Ook de onderbuis is met 38 mm mooi oversized voor de nodige sterkte en stijfheid. De bovenbuis is 31,7 mm, waardoor wel een mooi comfortabel geheel ontstaat.


Blacksmith Granfondo Team

BLACKSMITH Granfondo Team

Het Blacksmith Granfondo Team, gesponsord door Campagnolo. Het team rjdt in 2016 diverse Granfondo's waarin nieuwe frames getest worden. Ook is het de planning om een aantal trainingsritten te doen waar iedereen bij aan kan sluiten. En is het mogelijk zelf de mooie nieuwe kleding aan te schaffen.

Gallery

In de gallery staan diverse fietsen die in het verleden gebouwd zijn. Leuk om te zien en om ideeen op te doen voor kleur en design. Ook een goede plek om de laatste frames te zien is onze Facebook pagina

BLACKSMITH Blog

Het Blacksmith blog bevat diverse artikelen over materiaal, de bouw en ook publicaties uit diverse bladen. Zeker de moeite waard om eens te bekijken